Let's do the math....
Som alle andre af disse håbløse mega-projekter, starter dette projekt også med at præsentere fine 3D-tegninger og animationer.
Vi skal lære at forholde os mere kritisk til animationer. Animationer er ikke underlagt naturlove og bygningsreglementer, og dermed er de ofte funderet i den pureste fantasi.
På NEOMs officielle hjemmeside finder man bl.a. følgende "facts" om projektet:
Hvad bygger de dernede?
Der er ikke tvivl om, at byggeriet af Linjen faktisk er i gang. Der bliver ryddet for sand i hele projektets længde. Det kan man se på google earth.
Billederne til dette afsnit er stillbilleder fra NEOMs egen video: "This is NEOM" fra 1. marts i år. Jeg vil forsøge at vise, hvor meget de manipulerer med billederne, som de mixer sammen med 3D-tegninger.
Jeg har taget slavisk udgangspunkt i det, de rent faktisk viser, altså bygningen i forhold til hullet i jorden.
Vi ved at bygningen er 200m bred.
Der vises to forskellige udgravninger i videoen. Den første udgravning har jeg målsat til at være ca 48 meter bred, ud fra gravemaskinerne.
Det er umuligt for mig at se, om denne udgravning er ægte, eller om det er en 3D-animation.
Den sidste udgravning er endnu mindre end den forrige. Nu er bygningens bredde pludselig skrumpet fra 200 til ca. 24 meter.
Til gengæld er jeg ret sikker på, at billederne er ægte.
Ingen af de to udgravninger er mere end 5-10 meter dybe. Jeg vil tro, at der skal graves noget dybere, hvis man skal fundere til en 500 meter høj bygning.
Hvad foregår der?
Det hele virker meget mystisk. Jeg kan ikke regne ud, hvad der i virkeligheden foregår. Der slipper meget få egentlige facts ud om projektet, men der mangler ikke flyvske visioner og vilde ideer.
Dette projekt bliver aldrig bygget i den form, de selv præsenterer.
Måske bliver der bygget en mindre del inden byggeriet bliver indstillet, men det kommer aldrig til at stå færdigt. Det er en gal tanke i kronprins Mohammad Bin Salmans hovede.
Jeg har regnet på, om et tog virkeligt ville være i stand til at rejse fra den ene til den anden ende af linjen på 20 minutter. I bedste fald vil jeg sige, at der arbejdes på kanten af, hvad der er muligt.
Hvis nogen tænker på en Hyperloop-løsning, må jeg indskyde, at Hyperloop også kun eksisterer i 3D-animationer, og aldrig kommer til at være forsvarligt eller rentabelt.
Jeg laver to beregninger for hvert tog:
I beregningen tages ikke hensyn til rulle- og luftmodstand. Jeg beregner kun tiden det vil tage at accelerere togets masse og stoppe det igen. Det er en simpel, lineær beregning, og dermed ekstremt optimistisk.
Først lidt facts om teknologien i dag:
IC3-scenariet:
Vi forestiller os, at turen gennemkøres med et dansk IC3-tog, der accelererer til topfart (180 km/t) og bremser igen med 0,55 m/s².
Uden stop vil turen tage 59 minutter,
med 2 stop vil turen tage 64 minutter.
TGV-scenariet:
Det franske TGV-tog kan køre 320 km/t og accelerere med 0,28 m/s² i gennemsnit. Dette tal er lavere end IC3, da accelerationen bliver langsommere nær topfart, jo større topfarten er. TGV-toget har næsten dobbelt så mange kræfter pr. ton, som IC3-toget har.
Uden stop vil turen tage 37 minutter,
med 2 stop vil turen tage 50 minutter.
NEOM-Fantasitog-scenariet:
Vi ser at TGV er alt for langsom til at kunne klare turen på 20 minutter, endda uden stop.
Nu konstruerer jeg så to tog, der kan klare opgaven:
Uden stop:
Et tog på 100 ton (som IC3), men med 6,3 gange så meget motorkraft, kan accelerere med 1 m/s². Dermed vil fantasitoget skulle accelerere til 594 km/t, for at kunne gennemkøre strækningen på 20 minutter. Det vil tage 7 km af strækningen at accelerere, og 7 km at bremse igen.
Med 2 stop á 60 sekunder:
Nu går beregningen fra næsten mulig til totalt idiotisk.
Toget skal accelerere med lidt over verdensrekordfart, 1,74 m/s², for overhovedet at nå op i fart. Dette kræver 36.500 HK, hvilket er 20 gange mere end IC3.
Mellem stoppene skal toget akkurat nå at accelerere til 1128 km/t, inden det skal hamre bremserne i igen, for at kunne gennemkøre turen på de 20 minutter.
1128 km/t er 145% hurtigere end noget tog kører med passagerer i dag, og cirka dobbelt så hurtigt som kineserne påstår, de har kørt i en test.
Forskellige kilder taler om, at strækningen skal have 9-45 stop.