Er det religion?


Lad mig slå fast med det samme: Jeg er ikke imod elbiler. Elbiler er langt mere energieffektive end fossilbiler, og det giver en masse mening at presse lidt på, for at få borgerne til at vælge elbiler.


Kæden er bare hoppet af. Det, der skulle have været en vej mod en grønnere fremtid, ser nu mere ud til at tage form som en lettelse af topskatten. Desuden der er fare for, at ordningen løber løbsk.


Forklaring følger:

Afgifter er komplekse.


Jeg har regnet på, hvor meget man betaler i afgifter i hele bilens levetid - altså både registreringsafgiften på den nye bil, CO2-afgifter (tidligere ejer/vægtafgift) samt brændstofafgifter. Der er klart meldt ud, hvor meget de forskellige afgifter skal stige frem mod 2035. Man kan læse om afgifterne her.


Min beregner starter med at beregne registreringsafgiften på en ny bil. Der er 3 kategorier for personbiler: Elbiler, Plug-in hybridbiler (PHEV) og fossilbiler (benzin, diesel, gas).


I eksemplet her har jeg regnet ud, hvad en bil med en pris før afgift på 250.000 inkl. moms vil koste, når registreringsafgiften bliver lagt på.


Vi ser at en elbil er helt afgiftsfri, og det er den helt op til ca 430.000 kr.

En fossilbil, der uden afgift koster 430.000 kr vil efter afgift koste 867.000 kr.


Elbilerne får en række særlige rabatter i registreringsafgiften:


  • Batterifradrag. Udfases efter 2024. I 2024 er fradraget 500 kr pr. kWh batteri op til 45 kWh.
  • En procentrabat på den samlede registreringsafgift. Indtil 2026 gives 60% rabat, herefter udfases rabatten frem mod 2035.
  • Bundgrænse. Frem til 2026 gives en rabat på 165.000 kr af den resterende registreringsafgift. Denne sats reduceres til 137.000 kr frem mod 2035.


I praksis er registreringsafgiften altså 0 kroner f.eks. for en Tesla Model 3 eller Model Y.

Løbende afgifter.


Næste trin i beregneren kigger på de løbende udgifter til forskellige afgifter gennem bilens levetid.


I eksemplerne regner jeg med en levetid på 15 år, med et årligt kørselsbehov på 20.000km, i alt 300.000km.


Før 1997 betalte vi vægtafgift, så hed det grøn ejerafgift, og nu, for biler registreret efter juli 2021, hedder den halvårligt betalte afgift CO2-afgift. Afgiften beregnes efter bilens opgivne CO2-emission.


Alle elbiler betaler den samme CO2-afgift, laveste sats, pt. ca 400 kr pr. halvår. Elbiler er i skattemæssig forstand emmisionsfrie, uanset at produktionen af strømmen aldrig kan blive CO2-neutral. Der er lidt forskellige tal i omløb. Jeg har regnet med 0,138 kg CO2 pr. kWh.


Når elbiler oplades, kan ejeren få elafgiften på strømmen refunderet. Dermed er der ingen brændstofafgift, som på fossilbilerne, hvor afgifterne udgør 4-6 kr/liter brændstof.

Tre Audier.


Her sammenligner jeg de løbende afgifter på 3 biler: en elbil, en benzinbil og en dieselbil. Alle kommer fra Audi, og jeg mener godt, de kan siges at være i samme klasse. Måske er elbilen en lille klasse over de to andre.


  • Audi Q4 e-tron. 77kWh batteri, 210kW / 286HK. Pris: 420.000 kr.
  • Audi A4 Avant prestige plus, benzin, 204HK. Pris: 532.000 kr.
  • Audi A4 Avant prestige plus, diesel, 204HK. Pris: 567.990 kr.


Vi ser at elbilen er langt, langt billigere i afgifter end diesel- og benzinbilerne.


Nu vil det aldrig ske, men hvis jeg en dag satte mine ben i et Audi-showroom, opsat på at fyre en halv million af på en bil, så ville det være en no-brainer at vælge elbilen. For det første fordi den er 100.000 billigere, og dernæst stort set afgiftsfri i hele bilens levetid.



Hold fast i noget. NU bliver det dumt!


Hvis vi så sammenligner den samlede afgift i hele bilens levetid - vi medregner den registreringsafgift, man betaler ved køb af ny bil - bliver det tydeligt, hvorfor jeg taler om, at vi forærer luksusbiler til de rigeste, på skatteydernes regning.


Er vi enige om, at de mennesker, der kører Tesla og Q4 i dag, tidligere kørte Audi A4, Volvo V70, BMW 5-serie osv?


Kig på grafen her. Så mange penge sparer man i afgift til staten ved at købe en luksus-elbil frem for en luksus-fossilbil. Vi ligger i et realistisk spænd på 300-500.000 kr i bilens 15 års levetid.


Det svarer til en kontant skatterabat på 20-30.000 kr om året.


I 2023 blev der solgt ca 62.730 elbiler i Danmark. Langt de fleste af disse er større biler (Tesla, Enyaq, ID 4 osv.).


Hvis vi ganger de 62.730 biler med bare 300.000 kr i tabt skatteindtægt i bilernes levetid, så går statskassen glip af samlet 18.8 mia kr, eller 1,25 mia kr om året.

Men miljøet? Klimaet vinder vel?


Ja. Jo. Og nej.


Klimarådet skriver at man har opjusteret prisen for et ton udledt CO2 til ca 750 kr, men også, at prisen reelt burde ligge på 1.500 kr/ton.


Bilejerne betaler altså ifølge mine udregninger mellem 2000 (el) og 10.000 (diesel) kr pr. ton CO2, de udleder. Mellem 2,5 og 13x den værdi, man i det offentlige regner med, når man regner på CO2-udledninger.


Eller sagt på en anden måde:


De 62.730 elbiler, der blev indregistreret sidste år (hvilket er omkring halvdelen af de biler, der årligt skal sælges for at nå regeringens mål om 1 mio elbiler i 2030), vil hver spare miljøet for ca 35 ton CO2 i deres levetid. Her er ikke indregnet produktion af bilen - kun udledning ved kørsel i bilen. Dette bliver samlet til en besparelse på ca 2,2 mio ton CO2. Vi som samfund betaler altså 18,8 mia kr for at spare 2,2 mio ton CO2.

Det er næsten 8.600 kr pr. ton CO2 sparet, eller over 11x den værdi, man normalt tillægger 1 ton CO2-udledning.


Det har ikke noget med miljø at gøre. Så havde man brugt pengene mere fornuftigt.


Det har noget at gøre med, at de rigeste skal betale mindre i skat.


Klimarådets anbefaling i 2018 var, at man kunne give en kontantrabat på ca. 50.000 kr pr. elbil. Ifølge mine beregninger svarer dette til ca 1.400 kroners kompensation pr. sparet ton CO2. Dette ville have fremmet salget af mindre, fornuftige elbiler, og de store, luksuriøse biler havde haft en mere realistisk pris.


Regeringen valgte at gå lodret imod klimarådets anbefalinger - og det ser ud til, at de glemte at regne modellerne igennem.



-Preben, januar 2024.