Ny afregningsmodel for transport af strøm.

Kilde: Vestforsyning A/S

Transport af el.


Nogle af netselskaberne, med N1 i spidsen, vil fra 1/1-24 ændre den måde, de opkræver nettariffen på.

N1 dækker strørsteparten af Jylland. Man kan finde sit netselskab ud fra adressen her.


N1 vil fremover have 6 forskellige takster, alt efter hvilken årstid (sommer/vinter) det er, og efter hvilket tidspunkt på døgnet, det er.

Så udover at strømmen er ret dyr på visse tidspunkter af døgnet, begynder det nu også at koste ekstra at få transporteret stømmen, når nettet er belastet.

Afregningen sker pr kWh, time for time.


N1 påstår, at de ikke kommer til at få større indtjening ved den nye beregningsmodel, og at sigtet udelukkende er at flytte så meget elforbrug som muligt væk fra spidsbelastningerne.


Jeg bor i Struer by, og her har vi vores eget netselskab, Forsyning Elnet A/S, og vi er dermed ikke underlagt N1.

Et års forbrug. Hvad betyder det?


Fra mit elselskab,OK, har jeg hentet mine målerdata for hver time et år tilbage.

Med disse data har jeg beregnet hvad de tre beregningsmodeller ville betyde for mig.


Vores hus er et to-familiers hus, hvor vi i perioden har boet 4-5 voksne og 1 barn på halv tid. Der er 3 køkkener i huset, 5 køle- og fryseskabe, 3 vaskemaskiner, 1 tørretumbler og 3 opvaskemaskiner.

Vi har ikke elbiler. Vi er rimeligt bevidste om ikke at starte opvaske- og vaskemaskiner i tidsrummet 17-21.


I perioden 1/11-2022 til 30/10-2023 har vi i alt brugt 5297,67 kWh.


Grafen viser forskellen på de 3 tariffer hen over året, med vores reelle forbrugsmønster.


Forsyning Elnet: 621,25 kr/år, N1 T2: 1.904,00 kr/år, N1 T3: 2.587,74 kr/år.

Elprisen er kompleks...


Den pris, vi forbrugere betaler for vores elektricitet er sammensat af flere dele. Overordnet set består elregningen af:


  • Elpris. Afregnes som regel time for time, og er baseret på markedsprisen på Nordpool.
  • Gebyr/abonnement til elselskab (OK, NRGI, Nordlys osv)
  • Elafgift til staten, (pt. 87,13 øre/kWh).
  • Nettarif. Man betaler til det netselskab, der ejer kabler, transformatorer, målere mm., for at de transporterer strømmen. Dette skal også dække tab i nettet frem til forbrugeren.
    Det er denne post, denne artikel handler om.
  • Transportudgift Energinet. Det statsejede Energinet, der ejer og driver de store transmissionsledninger (over 100kV), vil fra 2024 opkræve 225 kr årligt og 12,5 øre/kWh fra forbrugerne.
  • Moms af den samlede elpris.

Sammenligning af tariffer


Her er en oversig over de tre tarifmodeller, jeg har undersøgt:


  • N1 Tarifmodel 2, der er den nuværende model for N1 kunder.
  • N1 Tarifmodel 3.0, der træder i kraft fra 1/1-2024
  • Forsyning Elnet A/S (Lokalt selskab i Struer).


Forsyning Elnet har ingen planer om at opkræve pr. kWh, i stedet opkræver de et fast beløb hvert år.






Den reelle elpris beregnet ud fra vores forbrugsmønster.


Samler vi alle tallene, kan vi lave en beregning på den samlede elpris i de tre scenarier.


Min påstand er, at medmindre man har for vane at lade sin elbil mellem kl 17 og 21, hvad de færreste nok kan finde på, så vil det blive svært for almindelige familier at flytte så meget af elforbruget til de billige timer, at man kan opnå en reel besparelse.


Vi har tradition for at spise varm mad om aftenen i Danmark, og det er madlavningen, der er den store forbruger mellem 17 og 21 her i husstanden.


Jeg er ikke sikker på, at Laila synes det vil være en fantastisk idé, at vi fremover spiser aftensmad kl 01.00, uanset hvor meget N1 insisterer.