Hvorfor NEOM The Line er så håbløst et projekt.

Påstande om projektet fra skaberne:


Som alle andre af disse håbløse mega-projekter, starter dette projekt også med at præsentere fine 3D-tegninger og animationer.

Vi skal lære at forholde os mere kritisk til animationer. Animationer er ikke underlagt naturlove og bygningsreglementer, og dermed er de ofte funderet i den pureste fantasi.

NEOMs officielle hjemmeside finder man bl.a. følgende "facts" om projektet:


  • Linjen skal bestå af 2 parallelle bygninger, 500 meter høje og 170 kilometer lange.

    One World Trade Center i New York er lidt under 500 meter høj (uden antenner) og 61*61 meter i sokkelmål. Det svarer altså cirka til at stille
    170.000/61*2 = 5574 Trade Centers efter hinanden.

  • Hele komplekset skal være 200 meter bredt. Der er ikke yderligere mål, men det ser ud til, at de to linjer hver er ca 40 meter brede, og pladsen imellem bygningerne dermed bliver 120 meter.

    Total bebygget område: 170*0,2 = 34 km².

  • En bygning på 500 meter i højden vil typisk have ca 100 etager.

    Er bygningerne 40 m brede, bliver det samlede etageareal:
    40*100*170.000*2 = 1.360.000.000 eller 1,36 mia. m².
    (Giles Pendleton, executive director for NEOM, angiver på sit website arealet til 750 mio. m²)
    På mange af animationerne er der desuden vist bebyggelse i mellemrummet mellem bygningerne. Dette er ikke medregnet her.

  • Hele ydersiderne af bygningerne skal beklædes med spejlglas.

    Det bliver til 0,5*170*2 = 170.000.000 m² eller 170 km² spejlglas.
    Spejlglas koster 5-15$ pr kvadratfod. 1 m² = 10,76 kvadratfod.
    Spejlglas alene til bygningen koster dermed
    minimum (5$/sq ft) 170.000.000*5*10,76 =
    9,146 mia. $
    maximum (15$/sq ft) 170.000.000*15*10,76 = 27,438 mia. $

  • Inden i bygningen foregår al transport til fods eller med tog. Ingen biler.

  • Komplekset skal forsynes med 100% grøn energi.

    1 m² solcelle kan give ca 1 kWh strøm pr dag. Hvis bare afsaltning af vandet til komplekset skal gøres med energi fra solceller, skal der bruges 12.000.000 m²  eller 12 km² solceller.
    En borger i Saudi-Arabien bruger i snit 9.000 kWh pr år.
    Egergiforbruget i The Line vil da blive ((9000/365)*9.000.000) = 221.917.808 kWh pr dag. Solcellearealet for at dække dette forbrug vil da blive 221 km². Det svarer til et bælte 1300 meter bredt i hele længden af The Line.


  • Vandforbrug:

    I New York er vandforbruget pr. indbygger ca 120 gallons pr dag. Med et tilsvarende forbrug vil The Line forbruge (120*3,79) ~ 450 liter pr indbygger pr dag = 450*9.000.000 = 4.050.000.000 liter pr. dag, eller ca 4 mio m³ pr dag.
    Vandet kan kun hentes ved havet, hvor det skal desalineres inden det kan bruges. Rørene ved starten af The Line og desalineringsværket skal have en kapacitet på gennemsnitligt (4.050.000.000/(24*3600) = 46.875 liter hvert sekund.
    Røret skal ved et flow på 2,5 m/s have en diameter på 4,9 meter.
    Der skal bruges 3 kWh energi pr m³ vand, der skal afsaltes, så det beløber sig til (3*4.000.000) = 12.000.000 kWh pr døgn.

  • Linjen skal huse 9 mio. indbyggere.

    Hele Saudi-Arabien bebos af 36 mio. indbyggere. Linjens andel af landets totale befolkningstal ville derfor blive 9/36*100 = 25 %.

    Hvad de 9 mio. mennesker skulle lave derinde, fremgår ikke særligt tydeligt. Der snakkes meget om AI og sådan noget.


  • Et High Speed Rail-tog skal køre fra ende til ende (170km) på 20 minutter.

    Det svarer til en gennemsnitsfart på 170/(20/60) = 510 km/t.

  • Budgettet er på 500.000.000.000 (500 mia) US$. Nogle kilder nævner dog 1000 mia $.

    Hvis der kan bygges til 2.000 $ pr. m² (hvilket er halv pris af  højhuse i Australien) vil byggeriet koste mellem
    750.000.000*2.000 =
    1500 mia $ for 750 mio m²
    og 1.360.000.000*2.000 =
    2750 mia $ for 1,36 mia m²

    Sammenligner vi med Shanghai Tower, der kostede 5.720 $/m², bliver prisen mellem
    4290 mia $ og 7779 mia $.

    Sammenligner vi med Regionshospitalet Gødstrup, der kostede 22.500 kr (3.181 $) pr m² (6 etager) vil prisen være mellem 2386 mia $ og 4326 mia $.

    Min påstand er altså, at budgettet ville blive overskredet med mellem
    (1500-500)/500*100 =
    200 %
    og (7779-500)/500*100 = 1456 %
    HVIS det altså overhovedet var muligt at bygge! 

    Mine budgetberegninger er ekstremt optimistiske, da de kun tager højde for prisen på bygningen. Herudover kommer utroligt komplekse systemer til transport, forsyning af energi, vandhåndtering osv...

Hvad bygger de dernede?


Der er ikke tvivl om, at byggeriet af Linjen faktisk er i gang. Der bliver ryddet for sand i hele projektets længde. Det kan man se på google earth.


Billederne til dette afsnit er stillbilleder fra NEOMs egen video: "This is NEOM" fra 1. marts i år. Jeg vil forsøge at vise, hvor meget de manipulerer med billederne, som de mixer sammen med 3D-tegninger.


Jeg har taget slavisk udgangspunkt i det, de rent faktisk viser, altså bygningen i forhold til hullet i jorden.



Vi ved at bygningen er 200m bred.

Der vises to forskellige udgravninger i videoen. Den første udgravning har jeg målsat til at være ca 48 meter bred, ud fra gravemaskinerne.


Det er umuligt for mig at se, om denne udgravning er ægte, eller om det er en 3D-animation.

Den sidste udgravning er endnu mindre end den forrige. Nu er bygningens bredde pludselig skrumpet fra 200 til ca. 24 meter.


Til gengæld er jeg ret sikker på, at billederne er ægte.


Ingen af de to udgravninger er mere end 5-10 meter dybe. Jeg vil tro, at der skal graves noget dybere, hvis man skal fundere til en 500 meter høj bygning.



Hvad foregår der?


Det hele virker meget mystisk. Jeg kan ikke regne ud, hvad der i virkeligheden foregår. Der slipper meget få egentlige facts ud om projektet, men der mangler ikke flyvske visioner og vilde ideer.

Dette projekt bliver aldrig bygget i den form, de selv præsenterer.

Måske bliver der bygget en mindre del inden byggeriet bliver indstillet, men det kommer aldrig til at stå færdigt. Det er en gal tanke i kronprins Mohammad Bin Salmans hovede.



High Speed Rail


Jeg har regnet på, om et tog virkeligt ville være i stand til at rejse fra den ene til den anden ende af linjen på 20 minutter. I bedste fald vil jeg sige, at der arbejdes på kanten af, hvad der er muligt.

Hvis nogen tænker på en Hyperloop-løsning, må jeg indskyde, at Hyperloop også kun eksisterer i 3D-animationer, og aldrig kommer til at være forsvarligt eller rentabelt.


Jeg laver to beregninger for hvert tog:


  1. En beregning hvor toget starter i den ene ende og kører til den anden ende uden stop, 170 km.
  2. En beregning hvor toget standser 2 gange undervejs, så de 170 km deles op i 3 stykker. Ved hvert stop holder toget stille i 60 sekunder, før det begynder at accelerere igen.


I beregningen tages ikke hensyn til rulle- og luftmodstand. Jeg beregner kun tiden det vil tage at accelerere togets masse og stoppe det igen. Det er en simpel, lineær beregning, og dermed ekstremt optimistisk.


Først lidt facts om teknologien i dag:

  • Højeste hastighed muligt med passagerer: 460 km/t (Shanghai Maglev), men de fleste HSR tog kører max 320 km/t.
  • Acceleration koster kræfter, da tog er tunge. Rekorden er 1,72 m/s².
    Over 1 m/s² kan passagerer ikke længere stå op. Normalt accelereres med 0,3-1,1 m/s² (~1-4 km/(t*s)).


IC3-scenariet:

Vi forestiller os, at turen gennemkøres med et dansk IC3-tog, der accelererer til topfart (180 km/t) og bremser igen med 0,55 m/s².

Uden stop vil turen tage 59 minutter,
med 2 stop vil turen tage 64 minutter.


TGV-scenariet:

Det franske TGV-tog kan køre 320 km/t og accelerere med 0,28 m/s² i gennemsnit. Dette tal er lavere end IC3, da accelerationen bliver langsommere nær topfart, jo større topfarten er. TGV-toget har næsten dobbelt så mange kræfter pr. ton, som IC3-toget har.

Uden stop vil turen tage 37 minutter,

med 2 stop vil turen tage 50 minutter.


NEOM-Fantasitog-scenariet:

Vi ser at TGV er alt for langsom til at kunne klare turen på 20 minutter, endda uden stop.
Nu konstruerer jeg så to tog, der kan klare opgaven:

Uden stop:

Et tog på 100 ton (som IC3), men med 6,3 gange så meget motorkraft, kan accelerere med 1 m/s². Dermed vil fantasitoget skulle accelerere til 594 km/t, for at kunne gennemkøre strækningen på 20 minutter. Det vil tage 7 km af strækningen at accelerere, og 7 km at bremse igen.

Med 2 stop á 60 sekunder:

Nu går beregningen fra næsten mulig til totalt idiotisk.

Toget skal accelerere med lidt over verdensrekordfart, 1,74 m/s², for overhovedet at nå op i fart. Dette kræver 36.500 HK, hvilket er 20 gange mere end IC3.

Mellem stoppene skal toget akkurat nå at accelerere til 1128 km/t, inden det skal hamre bremserne i igen, for at kunne gennemkøre turen på de 20 minutter.

1128 km/t er 145% hurtigere end noget tog kører med passagerer i dag, og cirka dobbelt så hurtigt som kineserne påstår, de har kørt i en test.


Forskellige kilder taler om, at strækningen skal have 9-45 stop.